Siri Austeen (f. 1961, NO)

Siri Austeen har en utdannelse i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim. Hennes kunstneriske praksis dreier seg ofte rundt undersøkende feltopptak og langsiktige prosjekter som involverer samspillet mellom individuelle, kollektive og økologiske strukturer. Hun utforsker disse forbindelsene gjennom lydinstallasjoner, tekst, performance og offentlige kunstoppdrag.

Hun har presentert arbeider både nasjonalt og internasjonalt på steder som Nasjonalmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Ultima Oslo, Kunstnernes Hus, Galleri Rudolfinum i Praha og Kurt-Kurt i Berlin.

Blant hennes kunstoppdrag er: Civil Defense Signal for Fredrikstad Festning, Nasjonale Festningsverk 2009, Ears of the Field #1-#2 på Falstad Senter 2009–2020 og South North Sound Exchange ved Sørumsand videregående skole, 2021.

I 2024 vil Austeen ha en soloutstilling på Lydgalleriet i Bergen, gi ut kassetten Tides and Wanderings på Breton Cassette og delta i prosjektet Arctic Auditory ved Polarmuseet, UIT, Tromsø.

Siri Austeen deltok i SANDSKOLEN på Velferden i 2024.

Siri Austeen er opptatt av forhold mellom lyd, sted og virkelighet; hvordan ulike lytte-strategier påvirker vår opplevelse av virkeligheten og oss selv, som en sansende del av dette. En gjennomgående tematikk i hennes kunstneriske praksis er de individuelle, kollektive og økologiske strukturers inngripen i hverandre. Arbeidet kommer gjerne til utrykk gjennom undersøkende feltopptak, deltakerbaserte prosjekt, installasjoner, performance og offentlige kunstoppdrag. 

Siri har vært på arbeidsopphold hos oss i september og oktober 2023. I denne perioden har hun jobbet med lydopptak ute i feltet, blant annet oppe på Titania, samlet inn materialer til studio-tablå med lyd og objekter, og jobbet med tekst, med ord fra prosessindustrien og egen praksis. Selv skriver hun om sitt opphold:

"Under feltopptak på Sandbekk en dag, merket jeg at jernholdig flyvesand (avgangsmasse) festet seg til geofonens magnet. Dette inspirerte til en arbeidsmodell hvor ideer, fenomen, funn og kunstnerisk materiale utgjorde et felt av selvorganiserte elementer – tiltrukket - opphopet - sklidd ned i – falt i fra, eller gjenoppstått i, arbeidets til enhver tid varierende kraftfelt av energi. Det kunstneriske arbeidet antok konturer av et landskap i endring." 

Foto fra SANDSKOLEN © Hans Edward Hammonds

Neste
Neste

Agnes Mohlin